Etiquetes

dilluns, 22 de desembre del 2014

PAC 4: FITXA DISSENY DEL PROJECTE TIC



Disseny de l’activitat


1.Títol de l’activitat

Ajuntant i treient, aprenem els números.


2. Agents personals i tecnologia mediadora

Agents personals:
· Aprenents: 15 Alumnes de segon cicle d’Educació Infanitl (P5) d’una escola de Tarragona.
· Mediadora: 1 mestra d’Educació Infantil i futura psicopedagoga (jo mateixa) d’aquesta mateixa escola de Tarragona.
Tecnologia mediadora: 
· Ús del portal SIMBALOO
· Sala d’informàtica del centre
· Activitats a partir de les JCLIC.
· Wikispace.
· Pàgines web: Ordinador amb connexió a internet i cercador Google.es, per a la cerca d’informació textual i visual. Activitats de la pàgina web www.edu365.cat i d’altres.
· El programari: presentació en Power Point com a recurs de suport explicatiu i expositiu.
· Pissarra digital i càmera fotogràfica per a enregistrar el procés.

3. Presentació, característiques i tipus de problema

Enguany és l’últim curs de la segona etapa d’educació infantil, és a dir, P5, i l’alumnat sempre que arriba a aquest curs, fa un gran canvi en quant a maduració i a sentir-se més grans (ja que a més els influeix que pasen a ser els grans d’Educació infantil, i que també casualment, estem en un edifici a banda del de primària, on l’any que ve hi aniran).
Aquest canvi també s’ha notat perquè s’ha possat de moda, tant a P5 com a cicle inical de primària, les col·leccions de cromos, fet que ha provocat un conflicte pels meus alumnes. Cada día des de que entrem a l’escola fins que sortim, un dels seus interessos i preocupacions és trobar moments per intercanviar cromos, ja sigui: a l’hora del pati, a la fila, al passadís...
Això genera preguntes com:
-Quants cromos tens?Jo tinc...X
-A mi em falten....X per acabar la col·lecció.
-Em dones un? Així en tindré més.
-Et canvio aquest per aquest?
-“Joan” et regalo 2 si em convides al teu cumple.

Tenint en compte les característiques de Jonassen, ens trobem davant d’un problema:

-Ben estructurat, propi de les escoles, que consisteixen un estat inicial ben definit que és, la necessitat de saber resoldre operacions bàsiques com la suma i la resta (o dit d’una altra manera, afegir i treure) que fan servir o necessiten per resoldre situacions com l’esmentada a l’enunciat, i amb l’objectiu de veure quines accions o estratègies, requereixen per la seva resolució. Aquest treball, requereix un esforç comú i per tant, cooperatiu del treball de la recta numèrica, la descomposició del nombre... per tal de compartir i comparar avenços i descobriments, que aniran comprovant els aprenents (de manera individual) a partir, de l’aplicació, d’un nombre limitat de regles i principis que s’organitzen en una disposició previsible, que serien els pertinents als algoritmes d’operacions aritmètiques elementals, com són la suma i la resta. Aquestes, tenen respostes correctes i convergents, i un procés de solució presentat i preescrit.

- No posseeix gran complexitat, ja que impliquen un conjunt restringit de factors o variables. En aquest cas, l’ús de les TIC requerirà un conjunt restringit de factors o variables que intervindran en la resolució del problema fent servir: pàgines web com www.edu365.cat, simbaloo, power point, programari jclic...ja que l’ alumnat ja ha pogut treballar a través d’aquestes altres continguts i per tant aprofundir en el seu funcionament, a les hores d’informàtica. D’altra banda, pel que fa a la resolució de la suma o resta, hauran de veure, comprovar i deduir el procés i estratègies que els hi porten a una bona resolució d’aquesta i això, ja pot esdevenir-se una mica més complex. 

- En referència a l’especificitat de camp, és un problema molt específic i situat, ja que la dificultat per resoldre aquest tipus d’operacions aritmètiques, neix a partir d’una necessitat creixent dels nens amb els cromos i el seu intercanvi, i amb aquesta, es posa de manifest, un augment de nivell en la manipulació dels números a l’aula, que és propera i real per ells.

-Les habilitats per a resoldre el problema inicial, són específiques del domini dels nombres dins el context escolar, i posteriorment social, o familiar. 

-La tipologia de solució de problemes, encaixa dins els problemes algorítmics, que són uns dels més comuns a l’escola, ja que la majoria d’estudiants, resolen problemes mitjançant un conjunt rígid i finit de procediments, amb decisions limitades i predictibles. Solucionar algoritmes aritmètics elementals, com la suma i la resta, requereix comprensió, producció numèrica i càlcul, a través de sistemes de processament de números dels estudiants, com són la comprensió intel·lectual que complementa els procediments de càlcul. 

4. Origen del problema


· Punt de vista de l’aprenent: Tinc X cromos, em dones més? Jo tinc menys que...el Joan té més que...Si el Gabriel em regala 2 el convido al meu aniversari. Em falten X cromos per acabar la col·lecció.

· Què farà el mediador?: D’acord a les preguntes, inquietuds i mancances dels meus alumnes, intentaré com a mestra tutora donar resposta a aquestes, ensenyant/mostrant el camí que seguim a Educació Infantil amb la descoberta dels nombres. Com neix aquesta descoberta (de la diferencia dels símbols, entre lletres i números que tenim al nostre entorn, discriminació dels nombres, associació del nombre amb la quantitat, ordenació de la tira numèrica..), com els treballem a l’aula? On trobem números? A la pràctica, què fem que ens requereixi arribar a la suma? En quines situacions ens hem trobat? Partirem de situacions motivadores que ens proporcionaran i facilitaran les TIC, per veure i comprovar que per arribar a la suma i la resta, hi ha tot un treball de nombres previ, molt significatiu, que fa que a través d’un model d’aprenentatge constructiu, arribem a la suma i la resta. Han d’observar, que aquesta no és una operació aïllada i mecànica que el mestre li planteja mentalment o al paper, sinó que ens la trobem en situacions reals, i que per arribar a resoldre-les hem d’haver treballat primer i interioritzat altres aspectes importants com són: observació dels nombres, discriminació d’aquests, l’associació grafia-quantita, la descomposició, l’ordenació…

5. Context de l’activitat


Aquesta activitat es durà a terme en un context educatiu formal, que és l’escolar, i occidental, on l’alumnat farà unes 4 hores setmanals d’àrea matemàtica (tot i que a infantil es treballa molt de manera globalitzada i en d’altres moments, sorgeix espontàniament el llenguatge matemàtic, com per exemple quan fem un projecte, a la psicomotricitat, en les rutines..). Tot i que ells han de ser conscients, que les matemàtiques, i més concretament la suma i la resta, no només es treballa a l’escola sinó que ens les podem trobar a la vida quotidiana o al nostre entorn més proper, i serà important, saber resoldre-les en altres contextos. Així doncs, la globalització juga un paper important.
Partint d’aquestes base, és normal que els alumnes es bloquegin i es plantegin per què és important o necessari fer sumes i restes, i ho hem de treballar tants dies i durant tant de temps a l’aula. El problema neix, quan ho fan de manera mecànica, per què no s’han treballat o elaborat les estratègies adequades per arribar a aquest punt i veure, quin raonament lògic matemàtic, ens ajuda a resoldre aquestes operacions. A l’escola i més en aquesta etapa de l’educació intentarem partir de la seva curiositat per elements, materials, situacions de joc, etc.. per despertar la seva motivació i arribar a entendre aquest procés, per tal de poder aplicar-ho en qualsevol lloc i moment, ve sigui al context escolar, familiar, o en un futur laboral.


6. Característiques del grup
-Cognitives: és un grup bastant homogeni, ja que dels 15 alumnes que tinc, la majoria (uns 11) són força intel·ligents a nivell general i obtenen molts bons resultats en les tres àrees d’infantil (descoberta d’un mateix i dels altres, descoberta de l’entorn, i comunicació i llenguatges), inclòs en llenguatge matemàtic. Traient aquesta majoria, tinc un grup de 4 alumnes dels quals, un ha repetit p4 i presenta un retard del 42%, i els altres 3, que porten un ritme una mica més lent a l’aprenentatge, els hi falta maduresa i estimulació, sobretot a nivell de llenguatge i autonomia. Això sí, pel que fa als aprenentatges en general i a les TIC en particulars, són un grup molt receptiu i motivat, que els atreu molt les NT, sobretot pel que fa a l’ús dels ordinadors i la pissarra digital.

- Emocionals: tot hi haver-hi un cas especial d’una nena d’acolliment familiar que presenta una mica de desequilibri emocional, i en certs moments reaccions desmesurades, la resta del grup, treient 4 o 5 més immadurs, és bastant empàtic, s’ajuden molt entre ells, es busquen per jugar junts, es preocupen per lo que els hi passa als altres ....

Podríem dir que dins l’aula, les seves emocions, es condicionen per si són o no amics, si es barallen i un ja no parla a l’altre, o no el convida al seu aniversari, si els renyes o no pel seu comportament, si es queden castigats per alguna raó, etc.. Sobretot, destaca un líder a la classe, que per sort a nivell d’aprenentatge i actitud és bastant bo, i al qual la majoria volen semblar-se o complaure. En general però, es mostren feliços al dia a dia a l’aula, tenen ganes d’aprendre.

- Actitudinals: és un grup bastant bo, que es porten bastant bé, fan cas, respecten als altres... tot i que si que hi ha un nombre bastant alt d’ells (uns 7-8) que presenten una actitud inquieta, moguda, de no parar... que fa que la dinàmica de la classe s’hagi d’anar parant per aturar-los. També hi ha dos o tres alumnes que presenten actituds molt infantils, perquè a casa són fills únics i potser, és la seva manera d’intentar cridar l’atenció i aconseguir el que volen. 

En general és un bon grup, molt innocent, respectuós, curiós i motivat cap a l’aprenentatge.

-Físiques: són alumnes de 4/5 anys, sense cap discapacitat física, i que porten unes rutines i hàbits de vida saludable (en quan al menjar, descans, higiene...).

Tenint de referència tot l’esmentat, tant a nivell individual com de grup, penso que desprès dels 3 anys que porto amb ells (des de P3) i del meu coneixements i experiències sobre aquests, el més convenient i profitós, és fer servir una metodologia constructivista, basada en el treball cooperatiu.


7. Competències i objectius d’aprenentatge


CAPACITATS:


· Aprendre a ser i actuar d'una manera cada vegada més autònoma

C3 Adquirir progressivament hàbits bàsics d'autonomia en accions quotidianes, per actuar amb seguretat i eficàcia.

· Aprendre a pensar i a comunicar 

C4 Pensar, crear, elaborar explicacions i iniciar-se en les habilitats matemàtiques bàsiques.

C5 Progressar en la comunicació i expressió ajustada als diferents contextos i situacions de comunicació habituals per mitjà dels diversos llenguatges.

· Aprendre a descobrir i tenir iniciativa 

C9 Comportar-se d'acord amb unes pautes de convivència que el portin cap a una autonomia personal, cap a la col·laboració amb el grup i cap a la integració social.

Pel desenvolupament d’aquestes capacitats i la consecució progressiva dels objectius, s’entén que la intervenció de les persones educadores ha d’actuar en els tres àmbits d’experiència que tenen sentit per a l’infant de 0 a 6 anys i que necessita per a desenvolupar-se: un mateix, l’entorn i els llenguatges.

OBJECTIUS D’APRENENTATGE:

· Participació i treball en grup cooperatiu, respectant el rol i paper de cadascú, i ajudant-se mútuament (quan sigui necessari).
· Avaluació i coavaluació del procés d’aprenentatge.
· Potenciar l’ús, motivació i significació, cap a les NTIC.
· Observar el context de vida quotidiana, des d’una perspectiva quantitativa.
· Reconèixer i comprendre els nombres fins al 9.
· Representar de forma concreta, pictòrica, simbòlica i amb la grafia convencional, els nombres fins al 9.
· Composar i descompondre quantitats fins al 9, com a part important del procés de la suma.
· Realitzar accions d’ajuntar, afegir i reunir fins a 9 objectes, observant els resultats i comprenent els canvis d’aquestes accions.
· Introduir l’operador simbòlic de l’operació de la suma (el signe +).
· Ajuntar dues quantitats i expressar el resultat de l’operació.
- Ser i actuar d'una manera cada vegada més autònoma, resolent situacions quotidianes amb actitud positiva i superant les dificultats. 
· Aprendre amb i a través dels altres, gaudir de la relació i integrar-se en el grup tot establint relacions afectives positives amb actituds d'empatia i col·laboració i intentant resoldre conflictes de manera pacífica. 
· Representar i evocar aspectes de la realitat viscuda, coneguda o imaginada i expressar-los mitjançant les possibilitats simbòliques que els ofereix el joc (a través de les TIC) i altres formes de representació. 
· Comprendre les intencions comunicatives d'altres infants i persones adultes i expressar-se mitjançant la paraula, el gest i el joc. 
·Aprendre i gaudir de l' aprenentatge, pensar i crear, qüestionar-se coses, fer-les ben fetes, plantejar i acceptar la crítica i fer créixer el coneixement d'una manera cada vegada més estructurada.
· Gaudir de l’ús de les TIC com a mitjà per l’E-A.

8. Continguts
Els continguts han de contribuir a l’adquisició de la següent estructura de treball, dels diferents conceptes matemàtics, implicats suma i la resta:

1. Observació
2. Interioritació i anàlisi de l’observat
3. Verbalització d’accions realitzades i trobades
4. Plantejament conscient d’un interrogant i voluntat de resoldre’l
5. Descoberta d’estratègies o camins cap a la solució
6. Entrenament i aprenentatge de tècniques
Expressió de propietats numèriques amb el llenguatge matemàtic.


Conceptuals:

DE LES MATEMÀTIQUES


Els nombres del 0 al 9.
La composició i descomposició dels nombres fins al 9.
L’ordenació dels nombres del 0-9.
El comptatge endavant i enrere dels nombres 0-9.
L’agrupació d’elements segons el nombre.
La suma.

DE LES TIC

Conceptuals:

- Definició de les TIC.
-Com s’utilitzen i per a què (JCLIC, Pissarra digital, power point, pàgines web, internet).

· Procedimentals:

-Desenvolupament d’un rol cooperatiu i participatiu, dins el grup classe.
- Ús de les TIC de manera adient: pissarra digital, programari, simbaloo, power point.
- Anàlisis, manipulació, elaboració i resolució d’estratègies i habilitats matemàtiques (a través de les TIC), per resoldre els possibles conflictes que vagin sorgint.


Actitudinals:



Participació, respecte pels companys, cooperació amb el grup, interès per l’activitat i actitud positiva davant l’aprenentatge constructiu en xarxa.
Valoració de la feina de la classe i dels seus resultats.
Decisió i iniciativa per buscar solucions i per la resolució d’operacions matemàtiques.
Capacitat d’anàlisi i esperit crític.
Esperit de cooperació i de treball en equip.
Sentiment de goig i felicitat en fer matemàtiques.
Motivació i gaudi, pels aprenentatges amb les TIC.

9. Previsió, seqüència d’activitats i descripció del paper de les TICs

Les activitats en forma de joc, sempre són un repte que desperta en els alumnes, l’interès, afavoreix la descoberta, fomenta les actituds d’escolta i de respectar el torn, i en definitiva, de cooperació i de respecte vers els altres.

És per això, que en aquestes, les TIC, juguen un paper molt important: s’utilitzen les TIC com un recurs útil, facilitador, motivador, dinàmic...així com un mitjà de trobada per l’E-A cooperatiu, significatiu i funcional del grup classe. Per tant, les TIC tenen un paper prioritari al procés d’aprenentatge dels alumnes.

SESSIÓ 1: INTRODUCCIÓ A LA SUMA. En aquesta sessió parlarem de que és la suma com operació matemàtica, per a que serveix, on la podem observar, en quin format... etc.. Es farà a través d’un power point.

SESSIÓ 2: CAMINS PREVIS A LA SUMA. Farem diverses activitats TIC per dominar els nombres fins al 9 i així poder entendre i dur a terme aquest procés de sumar i restar, de manera significativa. Ho farem a partir de jocs de diferents pàgines web, on han de:

-trobar quin número falta en una sèrie.
-Contar
(www.clicatic.org/recursos/educacion-infanitl_matematicas)
-Treballar el comptatge a partir de la tira númerica amb abacs.
(www.ed365.cat)
SESSIÓ 3: CONTINUEM TREBALLANT ELS NÚMEROS. Encara en aquesta sessió continuarem treballant i reforçant els nombres fins al 9.
-Contant
-Identificant el nombre segons la grafia convencional i la quantitat oferida.
(www.catasus.wix.com/matematicas-infantiles)
-Activitats al programari JCLIC.
SESSIÓ 4: LA SUMA.
-Comptar i sumar (amb dibuixos)
(www.clicatic.org/recursos/educacion-infanitl_matematicas)
-Sumes
www.vedoque.com/juegos/juego.php?j=suma-monedas&l=es
-Càlcul mental a través de series de 1-5
-Sumes de màxim 9 de resultat
Wikirecursos.tic.wikispaces.com/matemáticas

10. Fonamentació psicopedagògica del disseny


Basant-nos en el punt de partida d’aquest projecte, que té com objectiu respondre i cercar respostes, a un conflicte que neix de l’alumnat i de la seva curiositat, neguit...diríem que ens fonamentem en l’aprenentatge constructivista de Jonassen, que es basa en model pel disseny d’ambients d’aprenentatge constructivista, que emfatitza el paper de l’aprenent en la construcció del coneixement (aprendre fent). A partir d’aquí, partim de la ZDP de Vigotski, per proporcionar a l’alumnat l’ajuda necessària en els seus aprenentatges i partint sempre dels seus coneixements previs. Per tant, es pretén un aprenentatge significatiu i funcional de les matemàtiques i més concretament de la suma, que parteixi d’un canvi conceptual, a partir d’una autoavaluació inicial, el desenvolupament del projecte i una avaluació/coavaluació final, per comparar el model mental a nivell individual dels alumnes i a nivell grupal. Aquest aprenentatge, sempre haurà d’estar contextualitzat, que partirà dels coneixements previs i interessos de l’alumne, de la seva participació i intervenció, tant individual com grupal (aprenentatge cooperatiu i col·laboratiu) per tractar de donar resposta als diferents conflictes que vagin sorgint, de manera reflexiva i tenint en comte les NT com a eina facilitadora de tot aquest aprenentatge. Aquest aprenentatge fomenta la interacció entre el triangle interactiu que formen alumne-contingut- professor.


11. Procediments i criteris d’avaluació
Els criteris d’avaluació van lligats a les capacitats i objectius assolir.
En aquesta etapa primerenca on l’alumnat té entre 4, 5 i 6 anys, l’avaluació sol ser un procés continu que parteix de l’observació dels seus aprenentatges, evolució, capacitats...i que pot variar molt d’un alumne a un altre, en funció de la diferencia d’edat. Alumnes que siguin de primers d’anys tindran per norma, un nivell maduratiu, reflexiu, cognitiu...molt més elaborat i madur que un nen de finals d’any, amb el qual es pot emportar gairebé un any de diferencia. Es per això que basant-nos en l’aprenenentatge constructivista, sempre es respecta molt el ritme d’aprenentatge de cada alumne i a través de la ZDP de Vigotski, s’intenta donar suport a aquells alumnes que ho necessitin i sempre en la mesura necessària. Per tant, l’avaluació serà continua, però es tindrà en compte el moment inicial (amb una autoavaluació) i el final, a partir d’observar i comentar, els avenços grupals i individuals.

12. Previsió de temporització

El projecte es realitzarà en 5 sessions (com una mostra) d’una hora repartides en dues setmanes, tot i que es treballarà de manera continua al llarg de tot el curs.

Dimarts 25 de novembre:

Explicació inicial i organització de les tasques a dur a terme.

Divendres 28 de novembre:

Realització de les diferents activitats a l’aula d’informàtica.

Dimarts 2 de desembre:

Realització de les diferents activitats a l’aula d’informàtica.

Dijous 4 de desembre.

Realització de les diferents activitats a l’aula d’informàtica

Divendres 5 de desembre:

Reflexió final i conjunta, observació de canvis i dificultats sorgides.


13. BIBLOGRAFIA I WEBGRAFIA

· CABRERO, J. Mòdul didàctic 1. Educació i tecnologia: fonaments . Noves tecnologies d’informació i comunicació en educació. Barcelona: UOC.
· JONASSEN, D. Mòdul didàctic 3. TIC i aprenentatge significatiu: una perspectiva constructivista. Noves tecnologies d’informació i comunicació en educació. Barcelona: UOC.
· JONASSEN, D. Mòdul didàctic 4. Casos: Creació de models a la classe. Barcelona: UOC.
· CANALS, M.A. (2000). Viure les matemàtiques de 3 a 6 anys.Barcelona:Gráficas y Encuadernaciones Reunidas Tambor del Bruc.

www.clicatic.org/recursos/educacion-infanitl_matematicas

www.ed365.cat)

www.catasus.wix.com/matematicas-infantiles

www.vedoque.com/juegos/juego.php?j=suma-monedas&l=es

Wikirecursos.tic.wikispaces.com/matemáticas

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada