2014-15.1
|
|||
Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén
|
|||
Els
alumnes de Psicopedagogia de la UOC d’aquest curs 2014-15 han portat a terme
l’última activitat de l’assignatura “Noves Tecnologies de la Informació i la
Comunicació en Educació” que era la número 4. En aquesta hem hagut d’elaborar
un projecte final en el qual a través del disseny d’una activitat
d’aprenentatge, s’aconseguís un aprenentatge significatiu, a partir d’un
problema real de l’alumnat i del mètode d’aprenentatge d’investigació-acció, on el docent (i
futura psicopedagoga) i les TIC tinguessin un paper mediador i facilitador de
l’E-A. A continuació presento el meu cas d’aprenentatge que representa al
projecte TIC d’aprenentatge significatiu dissenyat: AJUNTANT I TREIENT
S’APRENEN ELS NÚMEROS.
|
|||
Índex
|
Contingut
|
Observacions
|
|
Context General
|
|||
Experiència
en ensenyament
|
6 anys
|
---
|
|
Experiència
/ Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
|
La
posada en pràctica al llarg del projecte TIC i l’assignatura. Nivell mig.
|
---
|
|
Tipus
d’escola
|
UOC,
Universitat Oberta de Catalunya.
|
||
Localització
del centre
|
A
Barcelona.
|
---
|
|
Connexió
|
Internet
d’alta velocitat
|
---
|
|
Localització
dels recursos tecnològics
|
Portal
web www.uoc.edu
|
---
|
|
Situació
sòcio - econòmica dels alumnes
|
No
s’especifica, però dedueixo que heterogènia.
|
---
|
|
Context de la història o cas
|
|||
Nivell
dels alumnes
|
Bastant
heterogeni, ja que som alumnes de diferents llocs, edats, procedents de
diverses titulacions o estudis anteriors i que ens trobem en diferents
semestres de la Llicenciatura de Psicopedagogia.
|
Actual mestra d’Educació Infantil i cursant estudis de
Psicopedagogia.
|
|
Àrea /
unitat
|
Noves
tecnologies de la informació i de la comunicació. Pac 4.
|
||
Fites en la història
|
|||
Activitats
planificades a la sessió o unitat
|
En
aquesta darrera pac que ha durat un parell de mesos, vam haver de triar un
problema significatiu i real, a partir del qual havíem d’elaborar una fitxa
disseny amb les dades bàsiques del projecte que volíem dur a terme, i
compartir-la a l’espai de debat amb la resta de companys/es. A partir d’aquí,
vam crear i compartir un mapa conceptual que reflectís la fonamentació
teòrica del projecte, i a partir d’aquí, començar la fase d’implementació
d’aquest, fent i compartint alguna mostra documental tant al debat com al pluig
i redactant el conjunt del treball final. Finalment compartim al bloc en
forma de cas o història, els aprenentatges realitzats i avaluem un el bloc
d’un dels companys d’assignatura.
|
---
|
|
Nivell
d’aprenentatge esperat
|
Mitjà-alt
pel que fa a l’ús de les diferents eines i programari TIC emprat en
l’elaboració del projecte, i pel que fa al desenvolupament d’aquest i a la
pertinent reflexió docent i psicopedagògica del propi aprenentatge realitzat.
|
---
|
|
Tipus
d’activitat
|
Aplicació
de les TIC a partir d’un projecte significatiu.
|
---
|
|
Activitats de la història o cas
|
|||
Tecnologies
utilitzades
|
Pel que fa a la UOC: he fet servir la pàgina web de l’ Universitat, la bústia i
l’email,l’espai de debat, tauler i fòrum de l’aula de l’assignatura.
Pel que fa a
l’elaboració del PROJECTE: Programari
CMAPTOOLS per fer els mapes conceptuals, la web de blogger per la creació del
bloc, diverses pàgines web, programari (Microsoft Office), i càmera fotogràfica, pel recull de mostres
documentals.
|
http://www.uoc.edu/
|
|
Raó
per la qual la fa servir
|
Les
TIC com un recurs útil, motivador i facilitador de l’aprenentatge
significatiu.
|
---
|
|
Naturalesa
de las activitats (tasques cognitives a realitzar)
|
Fer
servir les tic i les diferents eines que aquesta ofereix per representar la informació
i el coneixement adquirit al llarg de l’assignatura, argumentant,
reflexionant, produint canvis conceptuals, autoavaluant-nos…
|
||
Dificultats
trobades
|
L’ús
de nous programaris TIC com el CMAPTOOLS, bloc…
|
---
|
|
Ajuda
/ col·laboració emprada
|
Col·laboració
amb els companys a través del fòrum i
espai de debat de l’assignatura, així com amb la mediació del consultor per resoldre dubtes.
|
---
|
|
Rol
del professor
|
Orientar,
dinamitzar, mediar i proporcionar activitats estructurades.
|
---
|
|
Rol de
l’estudiant
|
Actiu,
participatiu, constructiu, col·laboratiu i responsable, del propi
aprenentatge .
|
---
|
|
Resultats
|
|||
Observacions
|
Com a
alumna he realitzat tots els apartats i activitats plantejades i requerides.
|
||
Avaluació
de l’aprenentatge
|
Com
alumna, he realitzat una autoavaluació del treball realitzat al llarg de la
pac4 i del bloc constant, així com una co-avaluació d’un altre company de
l’assignatura. A més, el consultor procedirà a l’avaluació de la memòria
final.
|
---
|
|
Lliçó
apresa pel professor
|
Valorant aquest
punt des de diferents rols, dir que com a estudiant de la UOC m’ha ensenyat a
valorar i estar al dia en les NT com a eina potent i facilitadora de la meva
tasca, en la qual hauríem d’estar en constant formació. Com a mestra, el fet
de fer aquest projecte, m’ha fet reflexionar sobre l’ importància de
treballar per projectes, per què facilita a l’alumnat un aprenentatge
significatiu i motivador, on el mestre guiarà a l’alumnat per tal que pugui
assolir un aprenentatge actiu. I com a futura psicopedagoga, m’ha ensenyat a
tenir en compte la diversitat de teories i fonaments, que donen veracitat i
força a les les nostres idees i opinions, davant la diversitat de l’alumnat.
|
||
Història complerta
|
ENTREVISTADOR. Gràcies per tenir amb mi aquesta entrevista i li
desitjo preguntar per una bona història sobre tecnologia que vostè hagi
tingut a la seva classe.
PROFESSOR. Li explicaré l’historia
sobre el meu recorregut personal TIC al llarg de l’assignatura Noves
Tecnologies de la Informació i la Comunicació en l’educació, que curso a
través de La universitat Oberta de Catalunya, per completar els meus estudis
de Psicopedagogia.
ENTREVISTADOR. En que ha consistit aquest recorregut a l’assignatura
aquesta?
PROFESSOR. Aquesta
assignatura la vaig començar al setembre del 2014 i val 4,5 crèdits. Al llarg
d’aquesta, hem fet:
Quatre
ACTIVITATS, a més de diverses activitats de compartició de coneixement i
d’avaluació on l’alumnat té un paper central, ja sigui autoavaluant-se,
avaluant a una altra persona (CaC de company a company) o bé exposant les
seves reflexions i progressos.
L’activitat
d'autoavaluació continuada havia de ser exposada i compartida en un bloc de
cada l’alumne.
S'inicia amb una ACTIVITAT 1 d'autoavaluació inicial,
que consta d’unes breus preguntes i l’elaboració d’un mapa conceptual.
L'ACTIVITAT 2, suposa
la interacció de tot el grup en forma de debat estructurat argumentativament,
sobre Ciència-Tecnologia i Societat. Després vam haver d’enviar un missatge
de síntesi i l’autoavaluació del debat a la carpeta de síntesi de l’espai de
debat. A més en aquesta activitat, s’havia d’avaluar a un company (CaC) via
online i fer una exposició al bloc sobre la síntesi del debat, les conclusió
i impressions.
L'ACTIVITATS 3, és individual i
constava d’elaborar un mapa conceptual a través del programari CMAPTOOLS
sobre els conceptes treballats fins al moment, i fer un informe de síntesi en el qual es
reflectís un canvi conceptual, en comparació al mapa conceptual inicial (pac1).
Aquest s’hauria de penjar al bloc al final per compartir-ho amb els companys.
Per últim, l''ACTIVITAT
4, també es podia fer
individualment o bé en parelles, però tenint en compte que fer-les en
parella requeria un protocol de treball i comunicació concret i exhaustiu que
comporta la utilització de tecnologies com Google docs i wikispace. En
aquesta activitat, s’havia de dissenyar un projecte TIC a partir d’un
problema real i portar-lo a la pràctica. Posteriorment, s’havia de fer una
autoavaluació sobre l’avaluació global i continua de l’assignatura, una
avaluació d’un company, via online i presentar la memòria final via casos
KITE o historia al bloc de cadascú.
ENTREVISTADOR. Quines eines TIC a fer servir al llarg les activitats?
En quines ha trobat més dificultat?
PROFESSOR. Al llarg de
l’assignatura i durant les diferents activitats he fet servir:
Connexió a
internet, power point, programari Cmaptools, Google, diverses pàgines web, la web www.uoc.edu
(el fòrum, espai de debat, tauler, l’email, la bústia), la pàgina de blogger
a través de la qual he fet el meu bloc personal http://nticemiriam.blogspot.com.es/,
Microsoft word i excel, pissarra
digital, youtube, PC de sobretaula i portàtil, càmera de fotos..
ENTREVISTADOR. Ens podria dir, quines tasques cognitives ha
desenvolupat al llarg del seu aprenentatge?
PROFESSOR. He fet servir
tasques d’anàlisis, reflexió,
reestructuració, argumentació, canvi conceptual, avaluació..
ENTREVISTADOR. Com ha dut a terme el seu procés d’avaluació?
PROFESSOR. Inicialment, vam
fer una avaluació inicial on sense
consultar cap material havíem de demostrar els nostres coneixements envers la tecnologia-ciència i societat,
per tal que el consultor comproves els nostres coneixements previs en aquesta
àrea. Posteriorment i al llarg de l’assignatura i les diferents activitats,
he anat fent un procés continu d’avaluació que hem hagut de demostrar
als diferents treballs presentats a
l’assignatura i també amb autoavaluacions i avaluacions als nostre companys
(CaC).
ENTREVISTADOR. Les seves expectatives es van veure acomplides?
PROFESSOR. Sí, de fet no
m’esperava que aquesta assignatura em suposes el gran repte que ha estat,
degut a la meva poca formació inicial, i que veig que ara, desprès de moltes
hores de dedicació i esforç podré aprofitar per tot el que he aprés sobretot
amb cmaptools i blogger a la meva feina com a mestra, i a a la futura com a
psicopedagoga.
ENTREVISTADOR. Va rebre ajut d’altres persones al llarg de
l’assignatura?
PROFESSOR. No directament,
però de manera indirecta a través de les preguntes plantejades al fòrum de
l’assignatura, i també en algun cop he demanat ajuda per aquest espai, que he
rebut com aclariments que m’han proporcionat els meus companys/es d’aula al
fòrum de l’assignatura de la mateixa manera, que en algun cas puntual el
consultor, tant al fòrum com a través de la bústia personal.
ENTREVISTADOR. Quants anys fa que ets mestra? I que estudies a la UOC?
PROFESSOR. Porto treballant
6 anys com a docent, i aquest és el meu quart curs i segurament últim, a la
UOC com estudiant de la llicenciatura de Psicopedagogia.
ENTREVISTADOR. Tenies cap formació prèvia en tecnologies?
PROFESSOR. No només una mica
a nivell d’usuari i tot autodidàcta o amb ajuda d’algun amic/ga, en quant a
l’ús de Microsoft word, excel, power point, ús de l’email, Google,
googlesdoc, navegació... Vaig fer fa més de 10 anys un curs pel maneig del
Office, un altre de mecanografia i poca cosa més..
ENTREVISTADOR. Com i quan vas començar a fer servir les TIC a l’aula?
PROFESSOR. Vaig començar fa 5
anys, per què ens van posar un pc a l’aula, i per què cada vegada els centres
es van dotant més de tecnologia, per facilitar la tasca docent i l’E-A de l’alumnat.
ENTREVISTADOR. Quin és el teu nivell i domini de les noves
tecnologies?
PROFESSOR. Tinc nivell mig ,
d’usuari.
ENTREVISTADOR. El coneixement adquirit el fas servir a la teva tasca
com a professional? I a casa?
PROFESSOR. Si, en tots dos
llocs.
ENTREVISTADOR.
Quantes hores ha dedicat setmanalment a aquesta
formació?
PROFESSOR. A l’assignatura
de Noves tecnologies he dedicat moltes hores i esforç, potser unes 6-7 h
setmanals.
ENTREVISTADOR. Creu que aprofitarà algo del que ha après en el futur?
PROFESSOR. Sí, com ja he dit
sobretot m’ha servit per reflexionar sobre la importància en la nostra
societat de les Noves tecnologies i com aquestes avancen de ràpid, i
nosaltres hem d’evolucionar amb elles.
Per això, l’última activitat del projecte TIC, m’ha fet plantejar-me la meva
tasca com a docent, aprofitant més aquest recurs, ja que facilita
l’aprenentatge dels nostres alumnes i també la seva atenció i motivació. A
nivell personal, aprendre a crear un bloc m’ha agradat molt i crec que ho
faré servir en qüestions personals a banda de les professionals i la eina de
cmaptools la trobo molt interessant per adquirir coneixements, i organitzar
informació.
ENTREVISTADOR. Moltes gràcies.
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada