Etiquetes

diumenge, 11 de gener del 2015

CAS PERSONAL

Experiència personal i aprenentatge, de l’assignatura Noves Tecnologies de la Informació i la Comunicació en Educació.

 2014-15.1
Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén
Els alumnes de Psicopedagogia de la UOC d’aquest curs 2014-15 han portat a terme l’última activitat de l’assignatura “Noves Tecnologies de la Informació i la Comunicació en Educació” que era la número 4. En aquesta hem hagut d’elaborar un projecte final en el qual a través del disseny d’una activitat d’aprenentatge, s’aconseguís un aprenentatge significatiu, a partir d’un problema real de l’alumnat i del mètode d’aprenentatge  d’investigació-acció, on el docent (i futura psicopedagoga) i les TIC tinguessin un paper mediador i facilitador de l’E-A. A continuació presento el meu cas d’aprenentatge que representa al projecte TIC d’aprenentatge significatiu dissenyat: AJUNTANT I TREIENT S’APRENEN ELS NÚMEROS.
Índex
Contingut
Observacions
Context General
Experiència en ensenyament
6 anys
---
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
La posada en pràctica al llarg del projecte TIC i l’assignatura. Nivell mig.
 
---
Tipus d’escola
UOC, Universitat Oberta de Catalunya.
 
Localització del centre
A Barcelona.
---
Connexió
 Internet d’alta velocitat
---
Localització dels recursos tecnològics
Portal web www.uoc.edu
---
Situació sòcio - econòmica dels alumnes
No s’especifica, però dedueixo que heterogènia.
 
---
Context de la història o cas
Nivell dels alumnes
Bastant heterogeni, ja que som alumnes de diferents llocs, edats, procedents de diverses titulacions o estudis anteriors i que ens trobem en diferents semestres de la Llicenciatura de Psicopedagogia.
 Actual mestra  d’Educació Infantil i cursant estudis de Psicopedagogia.
Àrea / unitat
Noves tecnologies de la informació i de la comunicació. Pac 4.
 
Fites en la història
Activitats planificades a la sessió o unitat
En aquesta darrera pac que ha durat un parell de mesos, vam haver de triar un problema significatiu i real, a partir del qual havíem d’elaborar una fitxa disseny amb les dades bàsiques del projecte que volíem dur a terme, i compartir-la a l’espai de debat amb la resta de companys/es. A partir d’aquí, vam crear i compartir un mapa conceptual que reflectís la fonamentació teòrica del projecte, i a partir d’aquí, començar la fase d’implementació d’aquest, fent i compartint alguna mostra documental tant al debat com al pluig i redactant el conjunt del treball final. Finalment compartim al bloc en forma de cas o història, els aprenentatges realitzats i avaluem un el bloc d’un  dels companys d’assignatura.
---
 
Nivell d’aprenentatge esperat
Mitjà-alt pel que fa a l’ús de les diferents eines i programari TIC emprat en l’elaboració del projecte, i pel que fa al desenvolupament d’aquest i a la pertinent reflexió docent i psicopedagògica del propi aprenentatge realitzat.
---
Tipus d’activitat
Aplicació de les TIC a partir d’un projecte significatiu.
---
Activitats de la història o cas
Tecnologies utilitzades
Pel que fa  a la UOC: he fet servir la pàgina web de l’ Universitat, la bústia i l’email,l’espai de debat, tauler i fòrum de l’aula de l’assignatura.
Pel que fa a l’elaboració del PROJECTE: Programari CMAPTOOLS per fer els mapes conceptuals, la web de blogger per la creació del bloc, diverses pàgines web, programari (Microsoft Office), i  càmera fotogràfica, pel recull de mostres documentals.
 
http://www.uoc.edu/
 
 
 
Raó per la qual la fa servir
Les TIC com un recurs útil, motivador i facilitador de l’aprenentatge significatiu.
---
Naturalesa de las activitats (tasques cognitives a realitzar)
 Fer servir les tic i les diferents eines que aquesta ofereix per representar la informació i el coneixement adquirit al llarg de l’assignatura, argumentant, reflexionant, produint canvis conceptuals, autoavaluant-nos…
 
Dificultats trobades
 L’ús de nous programaris TIC com el CMAPTOOLS, bloc…
---
Ajuda / col·laboració emprada
Col·laboració amb els companys a través del  fòrum i espai de debat de l’assignatura, així com amb la  mediació del consultor per resoldre dubtes.
---
Rol del professor
Orientar, dinamitzar, mediar i proporcionar activitats estructurades.
---
Rol de l’estudiant
Actiu, participatiu, constructiu, col·laboratiu i responsable, del propi aprenentatge .
---
Resultats
Observacions
Com a alumna he realitzat tots els apartats i activitats plantejades i requerides.
 
Avaluació de l’aprenentatge
Com alumna, he realitzat una autoavaluació del treball realitzat al llarg de la pac4 i del bloc constant, així com una co-avaluació d’un altre company de l’assignatura. A més, el consultor procedirà a l’avaluació de la memòria final.
---
Lliçó apresa pel professor
Valorant aquest punt des de diferents rols, dir que com a estudiant de la UOC m’ha ensenyat a valorar i estar al dia en les NT com a eina potent i facilitadora de la meva tasca, en la qual hauríem d’estar en constant formació. Com a mestra, el fet de fer aquest projecte, m’ha fet reflexionar sobre l’ importància de treballar per projectes, per què facilita a l’alumnat un aprenentatge significatiu i motivador, on el mestre guiarà a l’alumnat per tal que pugui assolir un aprenentatge actiu. I com a futura psicopedagoga, m’ha ensenyat a tenir en compte la diversitat de teories i fonaments, que donen veracitat i força a les les nostres idees i opinions, davant la diversitat de l’alumnat.
 

 


Història complerta

ENTREVISTADOR. Gràcies per tenir amb mi aquesta entrevista i li desitjo preguntar per una bona història sobre tecnologia que vostè hagi tingut a la seva classe.
PROFESSOR. Li explicaré l’historia sobre el meu recorregut personal TIC al llarg de l’assignatura Noves Tecnologies de la Informació i la Comunicació en l’educació, que curso a través de La universitat Oberta de Catalunya, per completar els meus estudis de Psicopedagogia.
ENTREVISTADOR. En que ha consistit aquest recorregut a l’assignatura aquesta?
PROFESSOR. Aquesta assignatura la vaig començar al setembre del 2014 i val 4,5 crèdits. Al llarg d’aquesta, hem fet:
Quatre ACTIVITATS, a més de diverses activitats de compartició de coneixement i d’avaluació on l’alumnat té un paper central, ja sigui autoavaluant-se, avaluant a una altra persona (CaC de company a company) o bé exposant les seves reflexions i progressos.
L’activitat d'autoavaluació continuada havia de ser exposada i compartida en un bloc de cada l’alumne.
S'inicia amb una ACTIVITAT 1 d'autoavaluació inicial, que consta d’unes breus preguntes i l’elaboració d’un mapa conceptual.
L'ACTIVITAT 2, suposa la interacció de tot el grup en forma de debat estructurat argumentativament, sobre Ciència-Tecnologia i Societat. Després vam haver d’enviar un missatge de síntesi i l’autoavaluació del debat a la carpeta de síntesi de l’espai de debat. A més en aquesta activitat, s’havia d’avaluar a un company (CaC) via online i fer una exposició al bloc sobre la síntesi del debat, les conclusió i  impressions.
 L'ACTIVITATS 3, és individual i constava d’elaborar un mapa conceptual a través del programari CMAPTOOLS sobre els conceptes treballats fins al moment,  i fer un informe de síntesi en el qual es reflectís un canvi conceptual, en comparació al mapa conceptual inicial (pac1). Aquest s’hauria de penjar al bloc al final per compartir-ho amb els companys.
Per últim, l''ACTIVITAT 4, també es podia fer  individualment o bé en parelles, però tenint en compte que fer-les en parella requeria un protocol de treball i comunicació concret i exhaustiu que comporta la utilització de tecnologies com Google docs i wikispace. En aquesta activitat, s’havia de dissenyar un projecte TIC a partir d’un problema real i portar-lo a la pràctica. Posteriorment, s’havia de fer una autoavaluació sobre l’avaluació global i continua de l’assignatura, una avaluació d’un company, via online i presentar la memòria final via casos KITE o historia al bloc de cadascú.
ENTREVISTADOR. Quines eines TIC a fer servir al llarg les activitats? En quines ha trobat més dificultat?
PROFESSOR. Al llarg de l’assignatura i durant les diferents activitats he fet servir:
Connexió a internet, power point, programari Cmaptools, Google, diverses pàgines web,  la web www.uoc.edu (el fòrum, espai de debat, tauler, l’email, la bústia), la pàgina de blogger a través de la qual he fet el meu bloc personal http://nticemiriam.blogspot.com.es/,   Microsoft word i excel, pissarra digital, youtube, PC de sobretaula i portàtil, càmera de fotos..
ENTREVISTADOR. Ens podria dir, quines tasques cognitives ha desenvolupat al llarg del seu aprenentatge?
PROFESSOR. He fet servir tasques d’anàlisis, reflexió,  reestructuració, argumentació, canvi conceptual, avaluació..
ENTREVISTADOR. Com ha dut a terme el seu procés d’avaluació?
PROFESSOR. Inicialment, vam fer  una avaluació inicial on sense consultar cap material havíem de demostrar els nostres coneixements  envers la tecnologia-ciència i societat, per tal que el consultor comproves els nostres coneixements previs en aquesta àrea. Posteriorment i al llarg de l’assignatura i les diferents activitats, he anat fent un procés continu d’avaluació que hem hagut de demostrar als  diferents treballs presentats a l’assignatura i també amb autoavaluacions i avaluacions als nostre companys (CaC).
ENTREVISTADOR. Les seves expectatives es van veure acomplides?
PROFESSOR. Sí, de fet no m’esperava que aquesta assignatura em suposes el gran repte que ha estat, degut a la meva poca formació inicial, i que veig que ara, desprès de moltes hores de dedicació i esforç podré aprofitar per tot el que he aprés sobretot amb cmaptools i blogger a la meva feina com a mestra, i a a la futura com a psicopedagoga.
ENTREVISTADOR. Va rebre ajut  d’altres persones al llarg de l’assignatura?
PROFESSOR. No directament, però de manera indirecta a través de les preguntes plantejades al fòrum de l’assignatura, i també en algun cop he demanat ajuda per aquest espai, que he rebut com aclariments que m’han proporcionat els meus companys/es d’aula al fòrum de l’assignatura de la mateixa manera, que en algun cas puntual el consultor, tant al fòrum com a través de la bústia personal.
ENTREVISTADOR. Quants anys fa que ets mestra? I que estudies a la UOC?
PROFESSOR. Porto treballant 6 anys com a docent, i aquest és el meu quart curs i segurament últim, a la UOC com estudiant de la llicenciatura de Psicopedagogia.
ENTREVISTADOR. Tenies cap formació prèvia en tecnologies?
PROFESSOR. No només una mica a nivell d’usuari i tot autodidàcta o amb ajuda d’algun amic/ga, en quant a l’ús de Microsoft word, excel, power point, ús de l’email, Google, googlesdoc, navegació... Vaig fer fa més de 10 anys un curs pel maneig del Office, un altre de mecanografia i poca cosa més..
ENTREVISTADOR. Com i quan vas començar a fer servir les TIC a l’aula?
PROFESSOR. Vaig començar fa 5 anys, per què ens van posar un pc a l’aula, i per què cada vegada els centres es van dotant més de tecnologia, per facilitar la tasca docent i l’E-A de l’alumnat.
ENTREVISTADOR. Quin és el teu nivell i domini de les noves tecnologies?
PROFESSOR. Tinc nivell mig , d’usuari.
ENTREVISTADOR. El coneixement adquirit el fas servir a la teva tasca com a professional? I a casa?
PROFESSOR. Si, en tots dos llocs.
 ENTREVISTADOR. Quantes hores ha dedicat setmanalment a aquesta formació?
PROFESSOR. A l’assignatura de Noves tecnologies he dedicat moltes hores i esforç, potser unes 6-7 h setmanals.
ENTREVISTADOR. Creu que aprofitarà algo del que ha après en el futur?
PROFESSOR. Sí, com ja he dit sobretot m’ha servit per reflexionar sobre la importància en la nostra societat de les Noves tecnologies i com aquestes avancen de ràpid, i nosaltres hem  d’evolucionar amb elles. Per això, l’última activitat del projecte TIC, m’ha fet plantejar-me la meva tasca com a docent, aprofitant més aquest recurs, ja que facilita l’aprenentatge dels nostres alumnes i també la seva atenció i motivació. A nivell personal, aprendre a crear un bloc m’ha agradat molt i crec que ho faré servir en qüestions personals a banda de les professionals i la eina de cmaptools la trobo molt interessant per adquirir coneixements, i organitzar informació.
ENTREVISTADOR. Moltes gràcies.

 

 

 

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada