Etiquetes

diumenge, 16 de novembre del 2014

PAC 3: INFORME DE SÍNTESIS


2.   INFORME SÍNTESIS

3.1. Construcció dels mapes conceptuals

Primer que tot, dir que ha estat un gran repte per mi, el poder integrar i sintetitzar d’una manera significativa, tots els conceptes i aprenentatges treballats fins ara, en una imatge gràfica, i espero, que el meu treball i esforç es vegin reflectits al mapa final. 
Primer vaig fer un llistat de les idees principals i claus de l’article de Miquel Domènech i Javier Tirado “Ciència, tecnologia i societat: nous interrogants per a la psicologia(2002)” per fer-me una millor idea i estructura mental, de quin nexe havien de tenir aquests conceptes, al mapa final. Primerament, vaig creure interessant, començar el mapa conceptual pels conceptes a destacar d’aquest article, i per això, les dues idees més rellevants penso que són el concepte de determinisme social (posició que vaig haver de defensar al llarg del debat) i determinisme tecnològic, i a partir d’aquest, introduir els conceptes claus de CTS, CIÈNCIA, TECNOLOGIA I SOCIETAT, tot i que aquest cop vaig fer aquest triangle, deixant fora el concepte d’EDUCACIÓ , que l’havia fet servir per l’elaboració del mapa inicial, al lloc de SOCIETAT. 
Amb aquest canvi, no vol dir que l’educació no sigui prou important com per fer una menció particular, sinó que després de donar-li voltes, vaig pensar, que era més adient introduir l’educació aplicada al camp de la tecnologia (com he vist que es feia referència en els aprenentatges a la majoria d’aspectes del: temari, lectures, debat...), i per tant destacant-la com a TECNOLOGIA EDUCATIVA.
A partir d’aquí, vaig començar definint una mica les funcions principals d’aquests 3 conceptes (CIÈNCIA, TECNOLOGIA I SOCIETAT) i les seves característiques, segons els aprenentatges que hem anat fent de les lectures, mòduls, debat..i destacant la rellevància en aquest mapa del concepte de Tecnologia Educativa, amb el seu progrés històric, mites, fonamentació, disciplines...
Per acabar, vaig anar rellegint-me el debat, però sobre tot, la carpeta de síntesis amb les idees més destacades de cada company/a i els apunts que havia pres durant del debat, sobre les aportacions que m’havien semblat més importants per fer les últimes introduccions al mapa conceptual sobretot, referents a l’àmbit educatiu i l’E-A amb les NTIC/TE.

2.2 Comparació entre tots dos mapes


Penso que la comparació entre tots dos mapes, l’inicial i el mapa final, ha estat un procés bàsic d’autoavaluació, que m’ha servit per veure l’evolució continua, que he fet en la construcció d’aquest aprenentatge, elaborat sota la perspectiva constructivista de l’E-A, on l’alumne (en aquest cas jo) és un esser actiu i constructor del seu aprenentatge, que a partir dels seus coneixements previs i interessos, investiga, organitza, manipula, elabora...el seu coneixement, de manera contextualitzada i significativa. Així, el mapa inicial, que havia enfocat bastant bé, ja que desprès he vist que no he hagut de modificar gaire cosa però si he portat a terme un difícil procés de sintetització, relació i ampliació del mapa final, que penso que finalment, ha quedat força complert.
En aquesta elaboració i comparació dels dos mapes, el treball més costos ha estat fer una síntesi i elaboració mental de tot el procés, i saber plasmar-ho de forma clara i entenedora. Per dur a terme aquest camí, he posat en practica diferents competències bàsiques per arribar a un aprenentatge significatiu, i que també s’han complementat del meu bagatge professional com a mestra i estudiant de psicopedagogia, amb tots els aprenentatges recollits al llarg de la meva experiència personal i professional, i dels estudis universitaris tant de magisteri com de psicopedagogia, que m’han servit sobretot per fer les aportacions al camp de l’educació, el constructivisme, i les TIC i desprès, per acabar de relacionar els conceptes de CTS.


Els models mentals són representacions riques, complexes, interconectades, i multimodals, d’allò que sabem, en aquest cas, es demostra molt clarament al mapa final de les relacions entre CTS, on la construcció més efectiva i productiva es fa a partir dels models computacionals. És a través del programari CMAPTOOLS, que he construït un model visual i computacional de les relacions entre els conceptes de CST facilitant així, externalitat del meu model mental individual, sobre els aprenentatges realitzats.
Tal com s’especifica al cas 3 de la classe de literatura britànica, del material web, voldria fer una comparació/paral·lelisme entre el mapa conceptual i els esquemes que fan servir els estudiants d’aquesta classe per representar els conceptes més importants de forma clara i significativa, i afavorir així la posterior comprensió i retenció de la informació.
Per tant, per avaluar el meu mapa final, si tinc en compte els criteris que s’especifiquen al cas 3, considero he fet servir un nombre adequat de nodes i preposicions, que les relacions entre proposicions és clara i descriptiva, que he fet servir un nivell superior,més centrat i que és l’eix vertebrador del mapa, per situar el triangle dels conceptes més significatius com són CTS i a partir d’aquí, establir diversos nivells posteriors per parla de cadascun i de les relacions que se’n deriven com al cas de la TE.
En la xarxa jeràrquica, es pot dir que hi ha 4 nivells destacats: el triangle interactiu (com a part central, superior i vertebradora de la resta), la tecnologia educativa, l’aprenentatge significatiu i l’aprenentatge constructiu.
El canvi conceptual, fa referència, al procés cognitiu i evolutiu d’ampliació i transformació gradual dels estats de coneixement. Seria la reorganització radical o marcada de les estructures de coneixement .
El canvi més significatiu és l’intencional, i en el meu cas penso que l’he complert, ja que he estat en tot moment predisposada a canviar la meva percepció i si més no a ampliar-la i descobrir noves relacions entre els conceptes estudiats, i per tant, he exercit un alt nivell de compromís conceptual per intentar dur a terme un aprenentatge el més significatiu i enriquidor possible.
Per tant i per acabar, crec que s’ha produït en mi un canvi conceptual en la manera d’entendre les relacions i l’importancia de les tecnologies en la societat i en relació a la ciència i sobretot al comprendre que la tecnologia és una realitat que vivim i que afecta de moltes maneres, directes i indirectes a molts més àmbits dels que m’imaginava, com són sobre tot la importància de la reprocicitat entre ciència i tecnologia, o tecnologia i educació..
3. CONCLUSIONS I REFLEXIONS FINALS

Per concloure, no em vull allargar molt més ni repetir-me per què penso que ho he detallat tot bastant, intentant especificar al màxim, als apartats anteriors, i és per això, que només una idea o concepte principal: ESTEM EN EPOCA DE CANVIS, I HEM DE SABER AVANÇAR AMB AQUEST.
Crec que una de les idees més costoses i difícils d’assimilar és la d’entendre les múltiples relacions que s’estableixen entre CIÈNCIA-TECNOLOGIA I SOCIETAT, on resulta molt complicat saber on s’acaba una i comença l’altra. És per això, que tot i existir les dues posicions defensades al debat: la SOCIODETERMINISTA I TECNODETERMINISTA, la nostra funció principalment com a futurs psicopedagogs, hauria de ser, saber orientar i proporcionar eines i estratègies, per tal que l’alumnat dugui a terme els seus aprenentatges beneficiant-se dels progressos que fa sobretot la tecnologia com un recurs dinamitzador, motivador per l’aprenentatge, i seguint i adaptant-se als canvis (polítics, socials, laborals, econòmics, educatius...) que es produeixen a la nostra societat, amb tanta rapidesa.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada