Etiquetes

diumenge, 11 de gener del 2015

CAS PROJECTE

Projecte TIC: ajuntant i traient, s’aprenen els números. 

Cas 2014-15.1
Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén
Una mestra d’Educació Infantil que estudia la llicenciatura de Psicopedagogia per la UOC, fa servir les TIC amb els seus alumnes de P5, per dur a terme un projecte basat en l’àrea matemàtica, que els ajudi a resoldre un conflicte que se’ls hi planteja en una situació quotidiana, com és: l’intercanvi de cromos i les col·leccions d’aquests.  Aquest projecte, serveix per veure quins coneixements previs posseeixen aquests alumnes envers l’àrea matemàtica, i per introduir-los en la resolució d’operacions bàsiques matemàtiques, que els ajudin a entendre i aplicar-les en moments quotidians.
Índex
Contingut
Observacions
Context General
Experiència en ensenyament
6 anys
---
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
Nivell mig. Les fa servir a l’aula, i a casa.
 
---
Tipus d’escola
D’educació Primària.
 
Localització del centre
A Tarragona.
---
Connexió
 Internet d’alta velocitat
---
Localització dels recursos tecnològics
A l’aula d’informàtic (PC’s, Pissarra digital) i a la classe (racó de l’ordinador).
---
Situació sòcio - econòmica dels alumnes
Nivell mig-alt.
 
---
Context de la història o cas
Nivell dels alumnes
 Segon cicle d’Educació Infantil. P5.
 
Àrea / unitat
Area II i III: comunicació i llenguatges. Llenguatge matemàtic.
 
Fites en la història
Activitats planificades a la sessió o unitat
SESSIÓ 1: INTRODUCCIÓ A LA SUMA. En aquesta sessió parlarem de que és la suma com operació matemàtica, que  la composa, per a que serveix, on la podem observar, en quin format... etc.. Es farà a través d’un power point.
SESSIÓ 2: CAMINS PREVIS A LA SUMA. Farem diverses activitats TIC per dominar els nombres fins al 9 i així poder entendre i dur a terme aquest procés de sumar i restar, de manera significativa. Ho farem a partir de jocs de diferents pàgines web, on han de:
-trobar quin número falta en una sèrie.
-Contar
-Treballar el comptatge a partir de la tira numèrica amb àbacs.
SESSIÓ 3: CONTINUEM TREBALLANT ELS NÚMEROS. Encara en aquesta sessió continuarem treballant i reforçant els nombres fins al 9.
-Contant
-Identificant el nombre segons la grafia convencional i la quantitat oferida.
-Activitats al programari JCLIC.
SESSIÓ 4: LA SUMA.
-Comptar i sumar (amb dibuixos)
-Sumes
-Càlcul mental a través de series de 1-5
-Sumes de màxim 9 de resultat
SESSIÓ 5: REFLEXIÓ FINAL I AVALUACIÓ.
A partir d’una conversa en grup, pluja d’idees, etc..
---
 
Nivell d’aprenentatge esperat
Nivell mig.
---
Tipus d’activitat
D’activació de coneixements previs, i introductòries a operacions bàsiques matemàtiques.
---
Activitats de la història o cas
Tecnologies utilitzades
Pc de l’aula, pissarra digital, pc’s de l’aula d’informàtica, connexió a Internet, càmera de fotos, pàgines web diverses, programari JCLIC, Power point.
 
 
 
Raó per la qual la fa servir
Facilitar un aprenentatge constructiu, actiu i significatiu, a través de les TIC.
---
Naturalesa de las activitats (tasques cognitives a realitzar)
Fer servir les TIC per activar els coneixements previs matemàtics, i iniciar de nous de manera motivadora i eficient.
 
Dificultats trobades
 Un dia no se m’obria el POWER POINT preparat en el portàtil de l’escola, per què hi havia instal·lada una altra versió del Office.
---
Ajuda / col·laboració emprada
No he tingut ajuda.
---
Rol del professor
Orientar, dinamitzar, mediar i proporcionar activitats estructurades.
---
Rol de l’estudiant
Actiu, participatiu, constructiu, col·laboratiu i responsable, del propi aprenentatge .
---
Resultats
Observacions
Els alumnes participen molt motivats. Els hi agrada fer servir les TIC a l’aprenentatge, i s’ho prenen com un joc.
 
 
Avaluació de l’aprenentatge
 Ha estat positiva i favorable. Dins aquesta, l’objectiu principal i final, era que els nens de P5 entenguessin les matemàtiques com un fet aplicable a moltes situacions de la vida quotidiana en les que saber resoldre-les ens pot resultar, en cert moment, una tasca primordial (con va passar amb els cromos d’INVIZIMALS).Per això, també era important entendre la resolució d’operacions bàsiques matemàtiques, com un procés integrat a l’àrea matemàtica i al coneixement dels nombres, i no com un fet aïllat i mecànic.
Seguint la teoria de la nostra assignatura, crec que l’alumnat a dut a terme un  aprenentatge significatiu, ja que és a  partir del dubte espontani d’un problema sorgit per ells, que han sabut trobar solucions a aquest i entre tots, a d’altres problemes similars, traslladant els coneixements i estratègies adquirides al llarg de l’etapa d’educació infantil, envers l’àrea matemàtica, i tenint present  la teoria constructivista de l’aprenentatge, que parteix dels coneixements previs de l’alumne i un  aprenentatge actiu, reflexiu, intencional, contextualitzat, conversacional, col·laboratiu....on el mestre s’esdevé un guia, un acompanyant i  mediador del procés.
A més, al principi, alguns alumnes veien els números com una part de l’aprenentatge plantejat pel mestre a l’aula i poc a poc, han arribat a comprendre, que aquests, formen part de la nostra vida quotidiana, i ens serveixen per portar a terme diferents accions, com poden ser l’intercanvi de cromos, o anar a comprar, jugar al pati a classificar pales o objectes, contant peces de construccions a l’aula per fer una torre... a través d’operacions simples, com la suma i la resta. Per tant, en dur a terme aquest procés, es produeix en molts casos, un canvi conceptual en alguns alumnes, a partir de l’aprenentatge a partir de problemes (Jonassen).
 L’avaluació del projecte final, ha estat continuada a través dels següents criteris: de l’observació directa, i d’una avaluació inicial que parteix d’un debat i pluja d’idees que se’ls planteja als nens a partir de l’observació d’un power point i una avaluació final, a partir d’una reflexió conjunta, del que hem après en aquest projecte.
 
---
Lliçó apresa pel professor
Valorar l’ús més continu de les TIC com un recurs facilitador de l’aprenentatge i que potencia l’aprenentatge significatiu i motivador, i per tant s’ha de facilitar.
 

 

Història complerta

Entrevistador: Bon dia, et puc demanar que comparteixis alguna experiència, projecte o història, sobre un cas real aplicat a l’aula on s’apliqui la tecnologia com un mitjà facilitador d’aprenentatge en alguna sessió o unitat que trobis que ha estat un èxit?
 Professor: Bé. He tingut bons resultats com a mestra d’Educació Infantil, he fet servir la tecnologia a la classe, amb els nens i nenes d’infantil a través d’activitats col·laboratives, per treballar de manera significativa i motivadora. A més les NT ens ajuden a apropar-nos a tot l’alumnat per igual, poden arribar a  diferents nivells d’aprenentatge a la vegada, facilitant l’èxit de l’alumnat. Un programa que he fet servir molt és el JCLIC, i la pissarra digital.
 Entrevistador: Quin problema ha presentat el teu alumnat?
Professor:  El problema sorgeix a la classe de P5 d’una escola de Tarragona, a partir d’uns nens que comencen a fer-se una col·lecció de cromos d’INVIZIMALS i no saben quants els hi falten per acabar la col·lecció, o per tenir igual que un altre company, etc..  És a partir d’aquí, que ens plantegem fer un projecte per veure quins coneixements previs tenen l’alumnat de les matemàtiques, i més concretament de les operacions bàsiques matemàtiques com són la suma i la resta. A partir d’aquí, fem servir les TIC (pc’s, pàgines web diverses, programari JCLIC, POWER POINT, l’aula d’informàtica, la pissarra digital...) per motivar i proporcionar a l’alumnat diversitat d’activitats per fer una avaluació inicial d’aquesta àrea que volem treballar i per iniciar-los en l’aprenentatge significatiu i entenedor de la suma i la resta i que siguin capaços de traslladar aquest aprenentatge en altres situacions de la vida quotidiana.
Me trobat que l’ús de les TIC en aquest projecte, ha estat l’eix central i ha tingut molta importància  per que l’alumnat d’infantil que sol ser més dispers, amb poca atenció,... adquireixi els coneixements i aprenentatges de manera visual, atractiva, dinamitzadora i diversa.
Entrevistador: Dins d’aquest projecte TIC, quin han estat els objectius que us han guiat?
Professor:  Els objectius són:
·          Participació i treball en grup cooperatiu, respectant el rol i paper de cadascú, i ajudant-se mútuament (quan sigui necessari).
·           Avaluació i coavaluació del procés d’aprenentatge.
·          Potenciar l’ús, motivació i significació, cap a les NTIC.
·          Observar el context de vida quotidiana, des d’una perspectiva quantitativa.
·          Reconèixer i comprendre els nombres fins al 9.
·          Representar de forma concreta, pictòrica, simbòlica i amb la grafia convencional, els nombres fins al 9.
·          Composar i descompondre quantitats fins al 9, com a part important del procés de la suma.
·          Realitzar accions d’ajuntar, afegir i reunir fins a 9 objectes, observant els resultats i comprenent els canvis d’aquestes accions.
·          Introduir l’operador simbòlic de l’operació de la suma (el signe +).
·          Ajuntar dues quantitats i expressar el resultat de l’operació.
·           Ser i actuar d'una manera cada vegada més autònoma, resolent situacions quotidianes amb actitud positiva i superant les dificultats.  
·          Aprendre amb i a través dels altres, gaudir de la relació i integrar-se en el grup tot establint relacions afectives positives amb actituds d'empatia i col·laboració i intentant resoldre conflictes de manera pacífica. 
·          Representar i evocar aspectes de la realitat viscuda, coneguda o imaginada i expressar-los mitjançant les possibilitats simbòliques que els ofereix el joc (a través de les TIC) i altres formes de representació. 
·          Comprendre les intencions comunicatives d'altres infants i persones adultes i expressar-se mitjançant la paraula, el gest i el joc. 
·          Aprendre i gaudir de l' aprenentatge, pensar i crear, qüestionar-se coses, fer-les ben fetes, plantejar i acceptar la crítica i fer créixer el coneixement d'una manera cada vegada més estructurada.
·          Gaudir de l’ús de les TIC com a mitjà per l’E-A.
 
 Entrevistador: Molt bé, perfecte, després de comentar-nos l’objectiu, ens podries dir quina fita perseguiu?
Professor:  La fita més important, és comprovar els coneixements previs que té l’alumnat de P5 a l’àrea matemàtica, i que entenguin que els coneixements que aprenem dins aquesta no són aïllats, sinó que ens poden servir per resoldre situacions de la vida diària, com és el conflicte que els ha sorgit envers les col·leccions de cromos.
 Entrevistador: Molt bé, em podries dir quines eines TIC heu fet servir?
Professor:  Les eines TIC que més hem fet servir d’acord a les possibilitats que ens oferia el centre són:
 El racó de l’ordinador de l’aula.
Els pc’s de l’aula d’informàtica.
La pissarra digital.
La càmera de fotos.
Programari JCLIC.
Diverses pàgines web.
Connexió a Internet.
Power point.
 Entrevistador: Molt bé, heu fet servir bastant varietat.  I referent a les activitats, quines heu dut a terme?
 Professor: Les activitats en forma de joc, sempre són un repte que desperta en els alumnes, l’interès, afavoreix la descoberta, fomenta les actituds d’escolta i de respectar el torn, i en definitiva, de cooperació i de respecte vers els altres.
És per això, que en aquestes, les TIC, juguen un paper molt important: s’utilitzen les TIC com un recurs útil, facilitador, motivador, dinàmic...així com un mitjà de trobada per l’E-A cooperatiu, significatiu i funcional del grup classe.   Per tant, les TIC tenen un paper prioritari al procés d’aprenentatge dels alumnes.
Les activitats que hem dut a terme són:
SESSIÓ 1: INTRODUCCIÓ A LA SUMA. En aquesta sessió parlem de que és la suma com operació matemàtica, que  la composa, per a que serveix, on la podem observar, en quin format... etc.. Es farà a través d’un power point.
SESSIÓ 2: CAMINS PREVIS A LA SUMA. Fem diverses activitats TIC per dominar els nombres fins al 9 i així poder entendre i dur a terme aquest procés de sumar i restar, de manera significativa. Ho farem a partir de jocs de diferents pàgines web, on han de:
-trobar quin número falta en una sèrie.
-Contar
-Treballar el comptatge a partir de la tira numèrica amb àbacs.
SESSIÓ 3: CONTINUEM TREBALLANT ELS NÚMEROS. Encara en aquesta sessió continuem treballant i reforçant els nombres fins al 9.
-Contant
-Identificant el nombre segons la grafia convencional i la quantitat oferida.
-Activitats al programari JCLIC.
SESSIÓ 4: LA SUMA.
-Comptar i sumar (amb dibuixos)
-Sumes
-Càlcul mental a través de series de 1-5
-Sumes de màxim 9 de resultat
Wikirecursos.tic.wikispaces.com/matemáticas
SESSIÓ 5: REFLEXIÓ FINAL.
Aquesta última sessió va tancar el projecte i va ser una posada en comú del que havíem après, a partir d’una conversa col·lectiva.
Entrevistador: Com vas dur a terme l’avaluació d’aquestes activitats?
Professor:  L’avaluació d’aquest projecte va lligada a les capacitats i objectius assolir. En aquesta etapa primerenca on l’alumnat té entre 4, 5 i 6 anys, l’avaluació sol ser un procés continu que parteix de l’observació dels seus aprenentatges, evolució, capacitats...i que pot variar molt d’un alumne a un altre, en funció de la diferencia d’edat. Alumnes que siguin de primers d’anys tindran per norma, un nivell maduratiu, reflexiu, cognitiu...molt més elaborat i madur que un nen de finals d’any, amb el qual es pot emportar gairebé un any de diferencia. Es per això que basant-nos en l’aprenentatge constructivista, sempre es respecta molt el ritme d’aprenentatge de cada alumne i a través de la ZDP de Vigotski, s’intenta donar suport a aquells alumnes que ho necessitin i sempre en la mesura necessària. Per tant, l’avaluació serà continua, però es tindrà en compte el moment inicial (amb una autoavaluació) i el final, a partir d’observar i comentar, els avenços grupals i individuals.
Entrevistador: Quina va ser la seva fonamentació pedagògica per a la realització d’aquest projecte?
Professor: Basant-nos en el punt de partida d’aquest projecte, que té com objectiu respondre i cercar respostes, a un conflicte que neix de l’alumnat i de la seva curiositat, neguit...diríem que ens fonamentem en l’aprenentatge constructivista de Jonassen, que es basa en model pel disseny d’ambients d’aprenentatge constructivista, que emfatitza el paper de l’aprenent en la construcció del coneixement (aprendre fent). A partir d’aquí, partim de la ZDP de Vigotski, per proporcionar a l’alumnat l’ajuda necessària en els seus aprenentatges i partint sempre dels seus coneixements previs. Per tant, es pretén un aprenentatge significatiu i funcional de les matemàtiques i més concretament de la suma, que parteixi d’un canvi conceptual, a partir d’una autoavaluació inicial, el desenvolupament del projecte i una avaluació/coavaluació final, per comparar el model mental a nivell individual dels alumnes i a nivell grupal. Aquest aprenentatge, sempre haurà d’estar contextualitzat, que partirà dels coneixements previs i interessos de l’alumne, de la seva participació i intervenció, tant individual com grupal (aprenentatge cooperatiu i col·laboratiu) per tractar de donar resposta als diferents conflictes que vagin sorgint, de manera reflexiva i tenint en comte les NT com a eina facilitadora de tot aquest aprenentatge. Aquest aprenentatge fomenta la interacció entre el triangle interactiu que formen alumne-contingut- professor.
Entrevistador: Està molt bé. Puc fer-te unes preguntes de manera que pugui col·locar alguns paràmetres sobre tot això? Quants anys fa que ensenyes?
Professor: 6 anys
Entrevistador: I el teu nivell de domini de les tecnologies. Diries que és molt alt...?
Professor: Nivell mitjà. El meu ús sempre ha estat casolà, d’usuari.
Entrevistador: Segurament la fas servir sovint a casa i a classe?
Professor: Si a tots dos llocs.
Entrevistador: I com va ser que vas començar a fer servir la tecnologia a la classe?
Professor:  Per què cada cop les formacions docents i els centres, igualment des del Departament d’Ensenyament, tot va més enfocat al coneixement i ús de les TIC a l’aula. Ara farà 4 cursos que tenim PC a l’aula, que ens han posat una pissarra digital a l’escola, i poc a poc anem ampliant recursos i destinant partides econòmiques per reforçar aquesta vessant TIC.
Entrevistador: El centre on treballa és públic o privat?
Professor: És un centre públic.
Entrevistador: Esteu a una zona residencial als afores d’una gran ciutat?
Professor: Si.
Entrevistador: Teniu connexió a Internet amb una connexió d’alta velocitat?
Professor: Sí, tot i que la connexió a Internet es va ampliar fa poc, per què fins ara anava molt lent.
Entrevistador: I els recursos tecnològics es troben a la majoria d’aules, a tota l’escola, als laboratoris o aules d’informàtica, a la biblioteca?
Professor: Sí, hem aconseguit fa dos cursos tenir al menys un PC a cada aula, més un parell de pissarres digitals, canons a totes les classes de primària, aula d’informàtica amb 17 pc’s i pc a la biblioteca.
 Entrevistador: Com definiria el nivell sòcio – econòmic dels estudiants del centre?
Professor: nivell mitjà- alt.
Entrevistador: A tall de conclusió, voldries afegir alguna cosa d’aquesta experiència amb les TIC?
Professor:  Penso que aquest projecte m’ha fet pensar i refrescar les idees per posar-me al dia amb les TIC i amb la importància que aquestes tenen en l’aprenentatge significatiu del nostre alumnat, a qualsevol edat. Crec que ha servit molt per motivar en l’E-A als alumnes de P5 i que no ens hem d’oblidar d’aquesta valuosa eina, i hauríem de treure-li el màxim profit i rendiment, i també fer més formació sobre aquesta, per no quedar-nos en rere en quant a coneixements. Crec que ha estat una gran eina per provocar un canvi d’esquemes i conceptual en l’alumnat.
Entrevistador: Moltes gràcies per la informació i el teu temps.

 

 

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada