Cas 2014-15.1
|
|||
Síntesi
destacant l’aprenentatge que es pretén
|
|||
Una mestra
d’Educació Infantil que estudia la llicenciatura de Psicopedagogia per la
UOC, fa servir les TIC amb els seus alumnes de P5, per dur a terme un
projecte basat en l’àrea matemàtica, que els ajudi a resoldre un conflicte
que se’ls hi planteja en una situació quotidiana, com és: l’intercanvi de
cromos i les col·leccions d’aquests.
Aquest projecte, serveix per veure quins coneixements previs posseeixen
aquests alumnes envers l’àrea matemàtica, i per introduir-los en la resolució
d’operacions bàsiques matemàtiques, que els ajudin a entendre i aplicar-les
en moments quotidians.
|
|||
Índex
|
Contingut
|
Observacions
|
|
Context
General
|
|||
Experiència en ensenyament
|
6 anys
|
---
|
|
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús
de TIC
|
Nivell mig. Les fa servir a l’aula, i a
casa.
|
---
|
|
Tipus d’escola
|
D’educació Primària.
|
||
Localització del centre
|
A Tarragona.
|
---
|
|
Connexió
|
Internet d’alta velocitat
|
---
|
|
Localització dels recursos tecnològics
|
A l’aula d’informàtic (PC’s, Pissarra
digital) i a la classe (racó de l’ordinador).
|
---
|
|
Situació sòcio - econòmica dels alumnes
|
Nivell mig-alt.
|
---
|
|
Context
de la història o cas
|
|||
Nivell dels alumnes
|
Segon cicle d’Educació Infantil. P5.
|
||
Àrea / unitat
|
Area II i III: comunicació i llenguatges.
Llenguatge matemàtic.
|
||
Fites
en la història
|
|||
Activitats planificades a la sessió o
unitat
|
SESSIÓ
1: INTRODUCCIÓ A LA SUMA. En aquesta sessió parlarem de que és la suma
com operació matemàtica, que la
composa, per a que serveix, on la podem observar, en quin format... etc.. Es
farà a través d’un power point.
SESSIÓ
2: CAMINS PREVIS A LA SUMA. Farem diverses activitats TIC per dominar
els nombres fins al 9 i així poder entendre i dur a terme aquest procés de
sumar i restar, de manera significativa. Ho farem a partir de jocs de
diferents pàgines web, on han de:
-trobar quin número falta en una
sèrie.
-Contar
-Treballar el comptatge a partir de
la tira numèrica amb àbacs.
SESSIÓ
3:
CONTINUEM TREBALLANT ELS NÚMEROS.
Encara en aquesta sessió continuarem treballant i reforçant els nombres fins
al 9.
-Contant
-Identificant el nombre segons la
grafia convencional i la quantitat oferida.
-Activitats al programari JCLIC.
SESSIÓ
4: LA SUMA.
-Comptar i sumar (amb dibuixos)
-Sumes
-Càlcul mental a través de series de
1-5
-Sumes de màxim 9 de resultat
SESSIÓ
5: REFLEXIÓ FINAL I AVALUACIÓ.
A partir d’una
conversa en grup, pluja d’idees, etc..
|
---
|
|
Nivell d’aprenentatge esperat
|
Nivell
mig.
|
---
|
|
Tipus d’activitat
|
D’activació de coneixements previs, i
introductòries a operacions bàsiques matemàtiques.
|
---
|
|
Activitats
de la història o cas
|
|||
Tecnologies utilitzades
|
Pc de l’aula, pissarra digital, pc’s
de l’aula d’informàtica, connexió a Internet, càmera de fotos, pàgines web
diverses, programari JCLIC, Power point.
|
||
Raó per la qual la fa servir
|
Facilitar un aprenentatge constructiu,
actiu i significatiu, a través de les TIC.
|
---
|
|
Naturalesa de las activitats (tasques
cognitives a realitzar)
|
Fer
servir les TIC per activar els coneixements previs matemàtics, i iniciar de
nous de manera motivadora i eficient.
|
||
Dificultats trobades
|
Un
dia no se m’obria el POWER POINT preparat en el portàtil de l’escola, per què
hi havia instal·lada una altra versió del Office.
|
---
|
|
Ajuda / col·laboració emprada
|
No he
tingut ajuda.
|
---
|
|
Rol del professor
|
Orientar,
dinamitzar, mediar i proporcionar activitats estructurades.
|
---
|
|
Rol de l’estudiant
|
Actiu,
participatiu, constructiu, col·laboratiu i responsable, del propi
aprenentatge .
|
---
|
|
Resultats
|
|||
Observacions
|
Els alumnes participen molt motivats. Els
hi agrada fer servir les TIC a l’aprenentatge, i s’ho prenen com un joc.
|
||
Avaluació de l’aprenentatge
|
Seguint la teoria de la nostra assignatura, crec que l’alumnat a
dut a terme un aprenentatge significatiu, ja que és a partir del dubte
espontani d’un problema sorgit per ells, que han sabut trobar solucions a
aquest i entre tots, a d’altres problemes similars, traslladant els
coneixements i estratègies adquirides al llarg de l’etapa d’educació
infantil, envers l’àrea matemàtica, i tenint present la teoria
constructivista de l’aprenentatge, que parteix dels coneixements previs
de l’alumne i un aprenentatge actiu, reflexiu, intencional, contextualitzat,
conversacional, col·laboratiu....on el mestre s’esdevé un guia, un
acompanyant i mediador del procés.
A més, al principi, alguns alumnes veien els números com una
part de l’aprenentatge plantejat pel mestre a l’aula i poc a poc, han arribat
a comprendre, que aquests, formen part de la nostra vida quotidiana, i ens
serveixen per portar a terme diferents accions, com poden ser l’intercanvi de
cromos, o anar a comprar, jugar al pati a classificar pales o objectes,
contant peces de construccions a l’aula per fer una torre... a través
d’operacions simples, com la suma i la resta. Per tant, en dur a terme aquest
procés, es produeix en molts casos, un canvi
conceptual en alguns alumnes, a partir de l’aprenentatge a partir de problemes (Jonassen).
|
---
|
|
Lliçó apresa pel professor
|
Valorar l’ús més continu de les TIC com un
recurs facilitador de l’aprenentatge i que potencia l’aprenentatge
significatiu i motivador, i per tant s’ha de facilitar.
|
||
diumenge, 11 de gener del 2015
CAS PROJECTE
Projecte
TIC: ajuntant i traient, s’aprenen els números.
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada